fordonswebb – ditt åk på webben

Bil, MC, Scooter, Moped, Husbil, Husvagn. Tillbehör, reparationer och transport.

Importera bil från annat EU-land

By • Nov 26th, 2014 • Category: Bil

Att importera bil från utlandet kan vara en lönsam affär.
Vanligast är att man importerar bil från Italien eller Tyskland.
Tyskland ligger bra till geografiskt men i Italien är ofta priserna lägre, framför allt på motorstarka lyxbilar. Men avståndet gör att en biltransport kan kosta mellan 10-15 000 kronor från norra Italien till Sverige. Exportregistrering av bil från Italien är också krångligare än från Tyskland och försäkringen i Italien är dyr. En transport från tyskland kostar ca 6000kr och det kan också vara lättare med språket i Tyskland.

En del bilar importeras också från de baltiska staterna. Det handlar då oftast om större lyxbilar av relativt sen årsmodell. Se upp för bilar som importerats begagnade. Det kan vara krockskadade bilar som reparerats i Baltikum.

Från EU-länderna kan du importera alla typer av personbilar. Enda kravet är att den har varit ”i trafik”. Ingen extra tull behöver betalas vid införsel i Sverige. Bara om bilen har gått mindre än 600 mil eller är nyare än ett halvår ska moms betalas i Sverige. Köper du en sådan bil ska du få tillbaka moms från inköpslandet efter det att du har betalat svensk moms.

Hitta bil att importera på nätet De två största bilsajterna är www.mobile.de respektive www.autoscout24.de.Här annonserar handlare och privatpersoner från hela Europa. Man kan också söka I biltidningar och direkt hos bilhandlare men priserna på internetsidorna är oftast lägre. I Italien kan du söka påwww.automobile.it och www.subito.it. Tryggast köper du av etablerade bilhandlare. Visserligen är det lite dyrare men det är tryggare. Om man har tur kan man hitta en inbytesbil eller liknande av ett annat märke än märkeshandlarens. De kan ofta vara lite billigare. Fråga hur många ägare bilen har haft samt om bilen varit med om någon olycka och om den har ifylld servicebok.

Pruta Både privatpersoner och bilhandlare är också beredda på prut. Ofta kan man få ner priset med upp till 10 procent. Du kan antingen förhandla ner priset per telefon eller sköta prisdiskussionen på plats. Det kan vara svårare att pruta på plats, när säljaren vet att du har åkt långt (med enkelbiljett) för att se på bilen, så det kan vara bra att antyda att du vill betala ett lägre pris än det utannonserade men komma överens om det slutgiltiga priset på plats. Antyd också att du har andra alternativ t.ex. att du har kontakt med fler bilhandlare där du kan titta på bilar. Om du hittar någon liten skavank som inte framgått av annonseringen kan du också använda det som argument för ett lägre pris. Du kan också använd det faktum att bilen går på export som ett prissänkningsargument om du köper av en handlare. Han vet då att han troligen slipper reklamationer. Av en auktoriserad bilhandlare har du dock en garanti på 12-24 månader.

Betalning Banköverföring är bäst och billigast, normalt helt gratis. Normalt tar det en dag innan mottagarens bank har pengarna. Expressöverföring kan gå direkt, men kostar en del. Prata med din bank om vad det finns för alternativ. Betala med kontanter bara om du har bråttom eller om det inte fungerar med banköverföring. Att köpa med eurosedlar är dyrare än banköverföring. Skillnaden är cirka 15 öre per euro. En bil för 15 000 euro kostar alltså 2 000 kronor mer om du betalar i kontanter.

Hur hämtar jag enklast hem bilen? Antingen kör du hem den själv eller så beställer du en transport på lastbil. En transport från södra Tyskland till Mellansverige kostar drygt 6 000 kronor. Från Italien normalt det dubbla. Hör med transportföretagen EuroTransport, SkandiaTransport eller Sweden Car Transport. Det kan gå att hitta lägre priser hos Europeiska transportföretag. Att köra hem bilen själv från Tyskland kostar knappt 2 000 kronor för exportregistrering och trafikförsäkring. Sedan tillkommer bränsle och bro/båtbiljett. Köper du av bilhandlare ordnar han dokumenten åt dig, men det kostar ofta ett par hundra kronor. Köper du privat i tyskland besöker du och säljaren det lokala bilregistret tillsammans. Kontor finns i alla tyska städer men de har normalt bara öppet på vardagsförmiddagar. Räkna med att det tar två timmar att ordna skyltar och handlingar. Via bilens chassinummer kan man också teckna en mer heltäckande försäkring genom sitt svenska försäkringsbolag. Om man hinner välja ut en bil under eftermiddagen kan man normalt räkna med att köra hemåt strax före lunch dagen därpå. Från italien är det krångligare att köra hem bilen själv eftersom de italienska exportskyltarna tar några dagar att få. Priset varierar inom Italien, men räkna med ca 2 000 kronor plus kostnaden för försäkring. Skyltarna gäller i fem dagar.

importera

Se till att du förutom kvitto får med dig registreringsbeviset (i Tyskland består det av två delar – Brief och Schein) samt ett COC-verifikat garanterar att bilen är typgodkänd inom EU, vilket underlättar registreringen hemma i Sverige sedan.   Om du kör hem bilen själv behöver du inte stanna i tullen. Väl hemma ansöker du om en ursprungskontroll hos Transportstyrelsen och skickar med bilens registreringshandlingar i original och kopia på inköpskvitto med din ansökan. Kostnaden för detta är 700 kr. Efter några dagar får du ett ärendenummer. Ring sedan ett bilprovningsföretag och bokar tid för en registreringsbesiktning som kostar mellan 1 700-2 000 kronor samt en kontrollbesiktning som kostar mellan 300-500 kr. Efter besiktningen kommer nya svenska registreringsskyltar med posten, normalt efter tre dagar. Ställ därefter på bilen och försäkra bilen i ett svenskt försäkringsbolag. Efter påställning kommer en räkning på den vanliga vägskatten.

Leave a Reply