Stora rostangrepp under plastkåpor på nyare bilar
By fordonswebben • Jul 10th, 2015 • Category: Begagnade bilarMånga nya bilmodeller utrustas med plastkåpor under bilen i syfte att minska luftmotståndet och bränsleförbrukningen.
Dessa plastunderreden fylls dock ofta med smuts, vägsalt och fukt som ökar rostangreppen på den underliggande metallen.
Även olika vattenabsorberande material, som till exempel filt, används också i allt större utsträckning i nya bilar med samma problematik
som följd.
Det är grundläggande att inte skapa utrymmen där det kan samlas smuts och fukt, säger Peter Szakálos, filosofie doktor i korrosionsvetenskap på KTH, som genomfört undersökningen
på uppdrag av Villaägarnas Riksförbund och Vi bilägare.

Korrosionsskador på underredet efter demontering av plastkåporna samt rengöring.
Denna bil är endast några år gammal.
De bilar som undersöktes kommer från en rad olika tillverkare i olika länder, bl.a. tyska, svenska och japanska bilar.
Och problematiken är genomgående den samma.
De modeller som undersökts kommer också från olika prisklasser. Alltifrån riktigt billiga till påkostade dyra bilar.
Branschen har dragit ned på rostskyddet för att spara pengar och för att möta nya, hårdare miljökrav.
En studie från 2009 visade att 21 procent av tröskellådorna på sex—sju år gamla bilar rostangripits. Enligt senaste rapporten från 2014 var motsvarande siffra 45 procent på bilar med sju—åtta år på nacken.
På Volkswagen, vars Passat-modell uppvisar det sämsta resultatet med 41-procentiga rostangrepp, hänvisar man till garantin.
Rostskyddsundersökningarna genomfördes tidigare av Korrosionsinstitutet, som offentliggjorde de olika modellernas roststatus. Forskningsinstitutet heter nu Swerea Kimab och samägs av stat och näringsliv och undersökningarna finansieras helt av bilbranschen. Men det innebär också att studierna kan sekretessbeläggas. Fordonswebb.se har dock fått del av resultaten.
Bilmodell | Antal granskade metallytor | Rostangrepp i proc |
Audi A4 | 56 | 11 |
BMW 3-serien | 90 | 4 |
BMW 5-serien | 60 | 5 |
Citroën C3 | 34 | 35 |
Citroën C5 | 24 | 4 |
Fiat Punto | 64 | 18 |
Ford Focus | 110 | 3 |
Ford Mondeo | 96 | 8 |
Hyundai i30 | 18 | 11 |
Hyundai Santa Fe | 18 | 38 |
Kia Cee´d | 62 | 18 |
Mazda 6 | 22 | 18 |
Mercedes C-klass | 24 | 8 |
Mercedes E-klass | 54 | 9 |
Opel Astra | 48 | 4 |
Peugeot 307 | 38 | 8 |
Renault Clio | 10 | 0 |
Renault Mégane | 140 | 3 |
Toyota Avensis | 62 | 2 |
Toyota Corolla | 42 | 14 |
Volkswagen Golf | 136 | 13 |
Volkswagen Passat | 122 | 41 |
Volvo C30 | 22 | 9 |
Volvo S40 | 18 | 11 |
Volvo V50 | 94 | 8 |
Volvo V70 | 82 | 7 |
Volvo S80 | 20 | 15 |
Källa: Swerea Kimabs rostrapport 2014, som omfattar angrepp på motorhuv, dörr, baklucka, bakskärm samt främre och bakre tröskellåda på årsmodellerna 2006/2007 och 2008/2009. (Mazda 3 hade flest angrepp men uteslöts eftersom endast fyra metallytor undersökts på modellen). |

fordonswebben is
Email this author | All posts by fordonswebben