fordonswebb – ditt åk på webben

Bil, MC, Scooter, Moped, Husbil, Husvagn. Tillbehör, reparationer och transport.

Stora rostangrepp under plastkåpor på nyare bilar

By • Jul 10th, 2015 • Category: Begagnade bilar

Många nya bilmodeller utrustas med plastkåpor under bilen i syfte att minska luftmotståndet och bränsleförbrukningen.
Dessa plastunderreden fylls dock ofta med smuts, vägsalt och fukt som ökar rostangreppen på den underliggande metallen.
Även olika vattenabsorberande material, som till exempel filt, används också i allt större utsträckning i nya bilar med samma problematik
som följd.
Det är grundläggande att inte skapa utrymmen där det kan samlas smuts och fukt, säger Peter Szakálos, filosofie doktor i korrosionsvetenskap på KTH, som genomfört undersökningen
på uppdrag av Villaägarnas Riksförbund och Vi bilägare.

Korrosionsskador framtr äder tydligt på underredet efte r demontering av plastkåporna samt rengöring. D enna bil är endast några år gamma l.

Korrosionsskador på underredet efter demontering av plastkåporna samt rengöring.
Denna bil är endast några år gammal.

 

 

De bilar som undersöktes kommer från en rad olika tillverkare i olika länder, bl.a. tyska, svenska och japanska bilar.
Och problematiken är genomgående den samma.
De modeller som undersökts kommer också från olika prisklasser. Alltifrån riktigt billiga till påkostade dyra bilar.

Rapporten finns att läsa här.

 

Branschen har dragit ned på rostskyddet för att spara pengar och för att möta nya, hårdare miljökrav.

En studie från 2009 visade att 21 procent av tröskellådorna på sex—sju år gamla bilar rostangripits. Enligt senaste rapporten från 2014 var motsvarande siffra 45 procent på bilar med sju—åtta år på nacken.

På Volkswagen, vars Passat-modell uppvisar det sämsta resultatet med 41-procentiga rostangrepp, hänvisar man till garantin.

 

Rostskyddsundersökningarna genomfördes tidigare av Korrosionsinstitutet, som offentliggjorde de olika modellernas roststatus. Forskningsinstitutet heter nu Swerea Kimab och samägs av stat och näringsliv och undersökningarna finansieras helt av bilbranschen. Men det innebär också att studierna kan sekretessbeläggas.  Fordonswebb.se har dock fått del av resultaten.

 

 

Rostangrepp bil för bil
Bilmodell Antal granskade metallytor Rostangrepp i proc
Audi A4 56 11
BMW 3-serien 90 4
BMW 5-serien 60 5
Citroën C3 34 35
Citroën C5 24 4
Fiat Punto 64 18
Ford Focus 110 3
Ford Mondeo 96 8
Hyundai i30 18 11
Hyundai Santa Fe 18 38
Kia Cee´d 62 18
Mazda 6 22 18
Mercedes C-klass 24 8
Mercedes E-klass 54 9
Opel Astra 48 4
Peugeot 307 38 8
Renault Clio 10 0
Renault Mégane 140 3
Toyota Avensis 62 2
Toyota Corolla 42 14
Volkswagen Golf 136 13
Volkswagen Passat 122 41
Volvo C30 22 9
Volvo S40 18 11
Volvo V50 94 8
Volvo V70 82 7
Volvo S80 20 15
Källa: Swerea Kimabs rostrapport 2014, som omfattar angrepp på motorhuv, dörr, baklucka, bakskärm samt främre och bakre tröskellåda på årsmodellerna 2006/2007 och 2008/2009. (Mazda 3 hade flest angrepp men uteslöts eftersom endast fyra metallytor undersökts på modellen).

Leave a Reply

Warning: Undefined variable $user_ID in /storage/content/83/166583/fordonswebb.se/public_html/wp-content/themes/mimbo2.2/comments.php on line 73