fordonswebb – ditt åk på webben

Bil, MC, Scooter, Moped, Husbil, Husvagn. Tillbehör, reparationer och transport.

Så gör du om du får vattenplaning

By • Jul 1st, 2017 • Category: trafik

När det samlas vatten i spåren på vägbanan är risken stor för vattenplaning. Om vattnet som finns mellan däcken och vägbanan inte trängs undan, vilket kan ske om man man kör fort och med dåligt däckmönster så förlorar hjulen kontakten med vägen och bilen går inte att styra.

Det går fort. Det handlar om en bråkdel av en sekund.  Risken för vattenplaning ökar ju mer slitna däcken är, om däcken har lågt lufttryck och om hastigheten är för hög.  Men kör du för fort hjälper inte ens bra däck.

Om bilen börjar vattenplana ska du behålla lugnet. Lyft foten från gaspedalen, tryck ner kopplingen och koppla ner för att minska farten, bromsa inte med pedal. Håll hjulen i körriktningen tills däckspåren klarar av att leda bort vattnet mellan däcken och vägen. Då får däcken grepp och du kan styra bilen normalt igen.

Viktigaste är att inte få panik och börja vrida på ratten.  Det medför nämligen att man får ännu mindre kontroll över bilen och den kan börja snurra.

Förebyggande åtgärder är att minska hastigheten när det regnar kraftigt. Ju långsammare du kör, desto större kontaktyta har däcken med underlaget.
Kolla också mönsterdjupet på däcken. Enligt lag är det lägsta tillåtna mönsterdjupet 1,6 millimeter. Men det innebär inte att däcken är säkra. Är det mindre än fyra millimeter ökar risken för vattenplaning. Kolla lufttrycket. För lågt lufttryck ökar också risken för vattenplaning. Tungt lastad bil kräver 10-15 procent mer luft i däcken. Undvik att köra i de vattenfyllda spåren.
Håll avstånd till bilen framför. Det tar tre gånger så lång tid att bromsa på vått väglag jämfört med torrt väglag.
Stanna bilen. Om det regnar för kraftigt kan det var klokt att stanna ett tag och invänta att regnet lättar.

 

HUR GÖR JAG OM BILEN BÖRJAR VATTENPLANA?

När bilen börjar vattenplana märks det genom att bilen flyter på en vattenfilm som bildas mellan däcken och vägen. Bilen reagerar inte på styrningen och på framhjulsdrivna bilar brukar även motorns varvtal öka.
Ta det då lugnt och lyft foten från gasen och frikoppla motorn genom att trycka ner kopplingen. Bromsa inte. Det gör bara saken värre. Kör du med automatlåda släpper du gasen och styr. Vrid inte ratten utan håll styrningen mot körriktningen tills greppet återkommer.

Leave a Reply