fordonswebb – ditt åk på webben

Bil, MC, Scooter, Moped, Husbil, Husvagn. Tillbehör, reparationer och transport.

Vanliga fel med koppling och lameller och hur du åtgärdar dem

By • Nov 23rd, 2015 • Category: Reparation

Förr var det vanligaste problemet att lamellerna började slira. Den första symtomen på utslitna lameller är att motorns varv ökar i uppförsbackarna utan att farten samtidigt stiger. I dag har materialet i lamellerna blivit så bra att de normalt håller lika länge som bilen. Om man utsätter kopplingen för extremt mycket slirande kan man dock behöva byta koppling T.ex. om man backar mycket med släp eller husvagn i branta uppförsbackar.

En begagnad bil med misstänkt dåliga lameller kan testas i en brant uppförsbacke. Kör på så hög växel som möjligt i ca 70 km/h. Ge full gas. Tryck sedan snabbt ned kopplingen, men bara ett så kort ögonblick att motorn precis hinner gå upp i varv och släpp sedan pedalen lika snabbt igen. Lamellerna är på väg att bli utslitna om kopplingen slirar lite innan den “tar”.
Dåliga lameller kan också indikeras av att kopplingspedalen “tar” allt högre upp.

Om du märker att kopplingspedalen “tar” allt längre ner så ligger felet i överföringen av din fotrörelse från pedal till lamell. Detta är det vanligaste kopplingsfelet idag. Det finns två varianter på överföringen från pedal till lamell. Antingen via vajer eller hydraulik.

Vid problem med vajern bör du innan du byter vajer titta efter sprickor i olika fästen och armar. Ibland luras man att byta vajer när det egentliga felet ligger i en annan komponent.

Vid problem med en hydraulisk överföring gäller samma procedur. En tumregel är att både cylindern vid pedalen och vid kopplingen måste bytas eller renoveras. Problemet brukar bara vara löst i någon månad om bara ena cylindern fixas. Systemets ökade tryck får nämligen snart även den andra cylindern att börja läcka.

Om man inte är expert på ett visst märke kan det vara svårt att avgöra om det vettigaste är att byta eller renovera en kopplingscylinder. Därför är det ofta säkrast att byta till nya grejer, under förutsättning att reservdelarna inte är extremt dyra.

Till sist ska man också titta noga på slangen mellan cylindrarna. Den kan vara så torr och sprucken att risken för läckage är överhängande. Eller så har det läckt så mycket motorolja på gummit att det blivit mjukt och svampigt. Det märker man genom att känslan i pedalen är mjuk och svampig.

Leave a Reply

Warning: Undefined variable $user_ID in /storage/content/83/166583/fordonswebb.se/public_html/wp-content/themes/mimbo2.2/comments.php on line 73