fordonswebb – ditt åk på webben

Bil, MC, Scooter, Moped, Husbil, Husvagn. Tillbehör, reparationer och transport.

Skärpta krav på assistanssystem i nya bilar

By • Jul 7th, 2024 • Category: Bil

Den 7 juli 2024 skärptes kraven på assistanssystem på nya bilar som säljs i Sverige och resten av EU.

Reglerna gällde egentligen sedan juli 2022, men enbart för nya bilmodeller som lanserats sedan dess. Det nya som infördes 2024 var att reglerna gäller för samtliga bilar som säljs inom EU, oavsett när de typgodkänts.

Målet är att öka trafiksäkerheten och minska antalet olyckor.

Kostnaden för säkerhetssystemen medför naturligtvis en prisökning.

Ett av de assistanssystem som som ska finnas i nya bilar oavsett prisklass är “Aktiv filhållningsassistans”.
Men systemet fungerar inte lika bra på alla bilar och kan till och med bli trafikfarligt i vissa situationer enligt vissa bedömare.

Autobroms ska också finnas på nyregistrerade bilar liksom backkamera eller parkeringssensorer bak.
Vidare ska bromsljusen blinka om föraren panikbromsar.

Det så kallade ISA-systemet, som piper när föraren kör för fort, ska också finnas i alla nyregistrerade bilar. Systemet startar automatiskt varje gång bilen startas och går inte att stänga av permanent. Kartdata och kamerabilder ligger till grund för att bilen ska veta vilken hastighet som gäller, men även detta system har kritiserats eftersom systemet inte alltid har koll på aktuell hastighetsgräns.

Utöver dessa system ska även förarövervakning med trötthetssensor, som plingar när föraren inte är uppmärksam, finnas och alla bilar ska ha en ”svart låda” som registrerar mängder av data som kan användas för utvärdering efter en olycka.

EU ställer även ökade krav på cybersäkerheten i nya bilar.

För bussar och lastbilar krävs också döda vinkel-varning, men det kravet finns inte för personbilar.

Leave a Reply