Etanol som bilbränsle på väg bort i Sverige
By fordonswebben • Dec 3rd, 2015 • Category: Bil, UncategorizedFrån den 1 december 2015 är E85 det definitivt dyraste bränslet på macken. Skatten på etanolbränslet E85, som består av 85 procent etanol och 15 procent bensin var tidigare 0,88 kr/liter. Det var då bara bensindelen som beskattades.
Den 1 december 2015 Då infördes en energiskatt på ytterligare 72 öre per liter, d.v.s. totalt 1,49kr per liter och 1 januari 2016
höjs skatten på både etanol och bensin. Skatten på E85 blir då 1,80 kr/liter. Orsaken är att EU inte tillåter överkompensation av miljöbränslen i förhållande till fossila bränslen.
Det finns ca 250 000 etanolbilar i Sverige men nyregistreringarna har i det närmaste upphört.
I oktober 2015 var det endast tre promille eller 96 av de totalt 31 563 registrerade personbilarna som kunde köras på etanol. Toppåret 2008 svarade etanolbilar för 23 procent av nyregistreringarna. När försäljningen sjunker minskar också utbudet. Volvo har redan meddelat att man lägger ned etanolbilstillverkningen. 2016 är VW Golf den enda etanolbil som finns att köpa ny i Sverige.
Allt tyder på att den svenska etanol-eran är på väg mot sitt slut.
De svenska politikernas inställning till etanol har varit växlande. 2005 fick etanolbilar miljöbilsstatus med nedsatt förmånsskatt och befrielse bland annat från trängselskatt. I april 2006 kom pumplagen, som krävde att det skulle gå att tanka alternativt bränsle på alla mackar. Lagen var i och för sig teknikneutral, men de flesta mackägare valde E85. 2007 infördes en miljöbilspremie på 10 000 kronor.
Paradoxalt har E85 blivit miljömässigt bättre i takt med att användandet har minskat. Genom att de delar av råvaran som inte blir etanol används till proteinrikt djurfoder och koldioxiden som bildas under tillverkningen säljs som kolsyra har man uppnått över 95 procents koldioxidreduktion med sin etanol, jämfört med fossila bränslen.
fordonswebben is
Email this author | All posts by fordonswebben