fordonswebb – ditt åk på webben

Bil, MC, Scooter, Moped, Husbil, Husvagn. Tillbehör, reparationer och transport.

På väg mot självkörande bilar

By • May 19th, 2015 • Category: Bil, trafik

Om bara några år förväntas vi kunna se självkörande bilar på vägarna.

Det är både traditionella biltillverkare som Volvo och Mercedes, teknikföretag som Google och Apple och tjänsteföretag som Uber som har planer på mer eller mindre självkörande bilar.

Branschen delar upp de självkörande bilarna i fem steg från noll till fyra där steg noll är en bil utan någon som helst körhjälp. En bil med låsningsfria bromsar eller farthållare klassas som kategori ett.
I steg två finns saker som mer avancerad fartkontroll, automatisk broms i vissa situationer och varning om man oväntat byter fil. Först i steg tre finns bilar som kan köra själv i vissa situationer. Enligt Bostonbaserade analysföretaget Lux Research kan tekniken i dessa bilar klara ca 90 procent av all tid som tillbringas i bilen.

Slutligen är steg fyra en bil som klarar sig själv i alla situationer utan någon input från en förare.

Antagligen är det är ett bra tag kvar innan vi kommer att se helt självkörande bilar som klarar varje trafiksituation ute i trafiken i stor omfattning men redan nu finns en rad konceptbilar som visats upp.

Två helt olika bilar visas upp av Mercedes och Google.
Mercedes har visat upp bilen F 015, en självkörande lyxsedan.
Bilen mäter 522 centimeter på längden, 202 centimeter på bredden och 152 centimeter på höjden.
Konstruktionen består bland annat av kolfiber och aluminium vilket innebär att blen är upp till 40 procent lättare än konventionella bilar i samma storleksklass.

Det är en vätgasdriven plug in-hybrid, som går från noll till 100 km/h på 6,7 sekunder med en toppfart på 200 km/h. Räckvidden är runt 110 mil.

Väldigt annorlunda är Googles första prototyp på en helt självkörande bil som kan ta sig från punkt A till punkt B endast genom att man ställer in destinationen. Bilen innehåller varken ratt, backspeglar eller pedaler. Bilen drivs av en elmotor med en maxhastighet på 40 km/h och har sensorer som åt alla håll kan detektera miljön upp till 180 meter och som kan spåra hundratals objekt. För att öka säkerheten är vindrutan böjbar och fronten är uppbyggd av skum för att minska skador vid krock med fotgängare eller cyklist. Google planerar att bygga 100 exemplar av sin prototyp i ett första skede.

 

En rapport över marknaden för självkörande bilar 2015-2030 gör bedömningen att marknaden för teknik för autonoma bilar kommer att vara värd 87 miljarder dollar 2030, men att bara ungefär åtta procent av bilmarknaden kommer att ha nått upp till nivå tre när det gäller den autonoma körningen.

Däremot spås att över 90 procent av alla bilar som säljs på världsmarknaden kommer att ha någon typ av avancerade funktioner som gör att de kvalar in i kategori två med möjlighet till till exempel automatisk farthållare.

Självkörande bilar kommer att påverka hela samhället. Beräkningar från KTH visar att det skulle behövas cirka 9 700 självkörande bilar för att ersätta hela dagens bilpark i Stockholm med en gemensam bilpool. Det förutsätter förstås att vi också ändrar våra vanor och i högre utsträckning samåker dit vi ska.

Leave a Reply