fordonswebb – ditt åk på webben

Bil, MC, Scooter, Moped, Husbil, Husvagn. Tillbehör, reparationer och transport.

Framtidens flyg

By • Feb 8th, 2018 • Category: Flyg

 Framtidens passagerarflygplan kan blir dubbelt så snabba

Även om ingenjörer har byggt överljudsflygplan för passagerartransporter tidigare har dessa tagits ut ur drift eftersom de helt enkelt har bullrat för mycket när de flyger över land. Nu har ingenjörer på Nasa dock lyckats utveckla en design för ett tyst överljudsplan. Det innebär att framtidens flygplan kan bli dubbelt så snabb som dagens.

Flygplanskonceptet heter Quiet Supersonic Transport (QueSST). Man har lyckats omvandla de högljudda smällarna som överljudsplan är ökända för  till mjuka “dunsar” som skickas uppåt i stället för ned mot land.På så sätt kan ljudnivån minskas med en tredjedel från 105 PLdb till 70 PLdb.

 

När flygplanen inte bullrar lika mycket längre kan man öka hastigheten. X-plane, ett enormt stort flygplan som kan flyga snabbare än ljudets hastighet byggs under  2018.

Flygplanet utvecklats av företaget Boom, ska frakta sina passagerare i en hastighet av 2 300 kilometer i timmen, det vill säga dubbelt så snabbt som ljudets hastighet.

 Det är den långsmala formen på nosen som främst bidrar till reducerad bullernivån. När ett vanligt flygplan rör sig snabbare än ljudet skapas en kraftig tryckvåg vid nosen. Nasas flygplan får en extremt lång och spetsig nos, och därför samlas trycket inte i samma utsträckning längst fram utan sprids utmed hela längden på nosen.
Tryckvågor skapas vid alla ytor som sticker ut från ett överljudsflygplan. Vågorna har en tendens att ansamlas i en stor våg. Men en rund och smal flygplanskropp gör det svårare för vågorna att samlas. I stället når de marken en och en och förlorar energi på vägen nedåt.

Ju större total yta som träffar luften samtidigt, desto starkare tryckvågor bildas. Motorerna gör att ytan blir stor, men genom att placera dem ovanpå planet kan Nasas ingenjörer skicka tryckvågorna uppåt i stället för ned mot marken.

Leave a Reply